Az adatkezelési tájékoztató az az alapdokumentum, amelynek mindenképp rendelkezésre kell állnia, amennyiben Ön, illetve az Ön cége személyes adatokat kezel. A tájékoztató célja, hogy az adatkezelőként eljáró szervezettel, céggel kapcsolatba lépő személy annak megismerésével képet nyerjen arról, hogy a szervezet, cég milyen adatkezeléseket és milyen feltételekkel folytat. Amennyiben adatkezelési tájékoztatóval még nem rendelkezik, a GDPR felkészülés során javasolt annak elkészítéséről gondoskodnia, illetve meglévő tájékoztatói GDPR megfelelőségéről gondoskodnia.
Az adatkezelési tájékoztató tartalma
Az adatkezelési tájékoztatóban szükséges rögzíteni többek között: az adatkezelő személyét, azt, hogy az adatkezelő milyen személyes adatot, mely célból és milyen jogalapon, mennyi ideig kezel, továbbá, hogy kik ismerhetik rajta kívül a személyes adatokat. Az adatkezelési tájékoztatóban kell továbbá tájékoztatást adni arról, hogy az érintett milyen jogokkal rendelkezik, és azokat hogyan gyakorolhatja.
Az adatkezelési tájékoztató közzététele
Adatkezelőként alapvető fontosságú, hogy a személyes adatok megadását megelőzően is már biztosítsuk az érintettek számára az adatkezelési tájékoztató elérhetőségét. A tájékoztatók egy részét célszerű például a cégünk weboldalára feltölteni. Amennyiben az Ön által üzemeltetett weboldalon például álláshirdetésekre lehet jelentkezni, webshop-ba regisztrálni vagy hírlevélre feliratkozni, akkor a regisztrációs felületen javasolt egy link segítségével könnyen és egyértelműen elérhetővé tenni a kapcsolódó adatkezelési tájékoztatót.
Munkavállalói részére a munkahelyi adatkezeléseket érintő tájékoztatót szokás szerint a belső számítástechnikai hálózaton (intranet) vagy a faliújságon, HR irodában célszerű közzétennie.
Az adatkezelési tájékoztató hiányának következményei
Az adatkezelési tájékoztató hiánya vagy hiányos jellege adatkezelőként súlyos következményekkel járhat számunkra, ugyanis a megfelelő tájékoztatás hiánya azon jogsértések körébe tartozik, amelyekért a GDPR alapján kiszabható bírság felső határa 20 millió euró vagy a világpiaci forgalom 4%-a (amelyik magasabb).